2diet Altman

הגודל כן קובע

מחקרים מצביעים על התאמה בין עליית גודל מנת המזון במסעדות, בחנויות ובבית, לבין עלייה בשכיחות תופעת ההשמנה. מבוגרים רבים בוחרים במנות גדולות יותר בלי קשר לתחושות הרעב והשובע, ודווקא ילדים צעירים יודעים להקשיב להן


על פי מחקרים שנעשו בארה"ב, משנות ה-70 של המאה הקודמת עלה גודלה של מנת המזון במסעדות, בסופרמרקטים ואף בבית. העלייה בגודל המנה התרחשה במקביל לעלייה בשכיחות ההשמנה. תופעה זו הובילה להשערה כי למנת מזון גדולה תפקיד משפיע בעלייה במשקל הגוף.

 


ילדים: להישאר נאמנים לתחושות הפנימיות

 

בקרב ילדים צעירים מאוד, נמצא כי צריכת המזון אינה מושפעת מגודלה של המנה. ילדים צעירים מאוד מסוגלים לווסת את צריכת הקלוריות שלהם, המתקבלת מהמזון, בתגובה לגורמים פיזיולוגיים הקשורים ברעב ובשובע. עובדה זו נתמכת בתוצאות מחקרים המוכיחים כי גודל המנה הממוצעת שנצרכת על ידי ילדים בגילאי שנתיים נשאר קבוע ב-20 השנים האחרונות.

 

עם העלייה בגיל מסתמן שגורמים פנימיים משפיעים פחות על צריכת המזון בהשוואה לגורמים חיצוניים. ההבדל נעוץ, כנראה, בעובדה הקשורה להתפתחות הרגלי אכילה עם העלייה בגיל הילדים. ניתן לצמצם את ההשפעה הזו, על ידי כך שמאפשרים לילדים להגיש לעצמם את כמות המזון שהם רוצים לאכול. במחקרים נמצא כי כאשר ילדים קובעים לעצמם את כמות המזון הנמזגת לצלחת, הם אוכלים כ-25% פחות בהשוואה לכמות המזון המוגשת להם על ידי מבוגרים.


איך לסייע לילדים לאכול מנות מזון בגודל ראוי?

 

יש לחשוף ילדים למגוון רחב של מזון מזין.

מומלץ לאפשר לילדים לקבוע את כמות המזון הנאכלת על ידי כך שיבחרו בעצמם את הכמות.

כדאי לעודד ילדים לזהות תחושות רעב ושובע ולהסתמך על גורמים אלה להתחלת האכילה ולסיומה.

אין לדרוש מילדים ל"השאיר צלחת נקייה" או לתגמל אותם עבור כך.

רצוי לעזור לילדים לשמר את היכולת שלהם לזהות ולהגיב בצורה נכונה לגורמים פנימיים הקשורים באכילה, כגון רעב ושובע, ולהתנגד לגורמים חיצוניים, כגון גודל המנה.

 


מבוגרים: ללמוד להקציב את גודל המנה

 

בהתחשב בעובדה שילדים מעל גיל שלוש צורכים כמות גדולה יותר של מזון כאשר מציגים להם מנות גדולות, אין זה מפתיע שמבוגרים נוהגים בדרך דומה. מתברר, שכאשר מגישים מנות מזון באריזות גדולות אנשים לוקחים לעצמם כמויות גדולות יותר של אוכל. לפיכך, גודל אריזת המזון וגודל מנת המזון משפיעים על כמה מזון אנשים מוזגים לעצמם לצלחת וכן על כמה הם אוכלים בפועל.

 

מסקנות אלו נבדקו בשני מחקרים שונים: בראשון, הגישו לנשים ולגברים מנות של ספגטי וגבינה בגדלים ובזמנים שונים. כל המשתתפים צרכו 30% יותר קלוריות כאשר הוגשה להם מנת הספגטי הגדולה לעומת המנה הקטנה. תוצאות זהות נצפו גם במחקר הנוסף, שבו הוגשו לנבדקים כריכים בגדלים שונים. בקרב הנשים שהשתתפו במחקר, נצפתה צריכה גבוהה ב-31% מהקלוריות, ואילו בקרב הגברים נצפתה צריכה גבוהה ב- 56% מהקלוריות כאשר אכלו את מנות הכריכים הגדולים. העובדה המעניינת היא שבשני המחקרים דיווחו המשתתפים על תחושת רעב ושובע זהה בסיום כל אחת מהארוחות, למרות שוני בגודל המנות הנצרכות. ייתכן שגודל המנה פועל על ציפיות האדם מבחינת כמות המזון שהוא יכול לאכול, דבר שגורם בצורה עקיפה להתאמה של תחושת הרעב והשובע תוך צריכת כמות מזון גדולה יותר.

 

ניתן לחשוב כי לצריכת מנת מזון גדולה השפעה קטנה על משקל הגוף, מכיוון שאנשים נוטים לווסת כמות מזון גדולה הנאכלת בארוחה אחת באמצעות צריכת כמויות מועטות יותר בארוחה שלאחריה. מחקרים שנעשו בנושא לא מצאו הוכחות לטענה זו.

 

יתרה מזו, במחקרים שנערכו לאורך יומיים שבהם הוגדלו כל הארוחות והחטיפים שהוגשו למשתתפים, נמצא שכולם צרכו כמות קלוריות גבוהה לאורך כל ימי המחקר. למרות דיווח של מלאות בסיום האכילה מהמנות הגדלות, המשתתפים במחקר לא ויסתו את כמות הקלוריות שנצרכה במהלך היום הראשון של המחקר בצריכה קטנה יותר של קלוריות ביום השני שלו.

 

העובדות ממחקרים אלה מעידות כי לגודל מנת המזון השפעה מובהקת על צריכת המזון והקלוריות בקרב מבוגרים בזמן הקצר. השפעה זו נמצאה כשבארוחה אחת קיים מגוון רב של מזונות, במנות פתיחה של מסעדות ובמזונות שונים המוגשים לאורך מספר ימים. הגדלת צריכת הקלוריות נצפתה בקרב שני המינים, בחתך גילאים ומשקלים נרחב, ובקרב משתתפים בעלי מאפיינים פסיכולוגיים שונים כגון דרגות דיכאון והגבלות תזונתיות הקשורות לדיאטות הרזיה.

 

בסקר שנעשה על ידי האגודה האמריקאית לחקר הסרטן נמצא כי 69% מתוך המשתתפים דיווחו שכאשר הם אוכלים בחוץ הם נוהגים לסיים את כל המנה המוגשת להם. 30% מהם דיווחו כי היו מסתפקים במנה קטנה יותר. ממצא זה מרמז כי אנשים שאוכלים מחוץ לבית, נוטים להתעלם מתחושת השובע הניתנת לזיהוי.

 


עצות לניהול השפעת גודל המנה

 

כדאי ללמוד להקציב את גודל מנות המזון. ניתן להיעזר לצורך כך באריזות מזון אישיות  הקוצבות את גודל המנה.

יש לנסות לזהות גורמים פסיכולוגיים הקשורים לרעב ולשובע.

ניתן להיעזר בכמוסות2diet , העוזרות בהפחתת ספיגת הקלוריות מפחמימות. הכמוסות מיועדות לשימוש מבוגרים בלבד.

 


הכתבה מבוססת על מאמר מתוך
Am J Clin Nutr 2005 

הדפסשלח לחבר
כתבות נוספות בנושא
נשנושים - מה מסתתר בחטיפים של הקולנוע?
מזון דל שומן – חפשו את הקלוריות
קלוריות בלי ערך
דרונט בניית אתרים