2diet Altman

טיפ לאכילה בריאה: בשלו את תפוחי האדמה שלמים

מחקר שפורסם לאחרונה קובע כי בישול תפוחי האדמה בקוביות או ברצועות מפחית משמעותית את הערך המינרלי שלהם. במיוחד גורם הבישול לאובדן האשלגן, החשוב לשמירה על מאזן הנוזלים בגוף, על החומציות ועל קצב הלב

 

למרות שנהוג לחשוב שתפוחי אדמה הם רק עמילן, למעשה הם מהווים מקור חשוב גם לאשלגן, ויש בהם גם לא מעט סידן, מגנזיום, זרחן וגופרית, וקצת אבץ, בור, נחושת, מנגן וברזל. אבל בישול תפוחי אדמה במים מפחית את התוכן המינרלי שלהם, ומחקר חדש גילה שרבים מהמינרלים התזונתיים אובדים כשחותכים את תפוחי האדמה לקוביות קטנות לפני הבישול. כדי לשמר את הערך התזונתי שלהם רצוי לבשלם שלמים.

 

מזעור אובדן המינרלים

במחקר, שפורסם ב-Journal of Food Science, נבדקו שישה זני תפוחי אדמה. הם נשטפו וקולפו, ולאחר מכן חתכו אותם לקוביות קטנות או לרצועות. הקוביות והרצועות הונחו במים קרים למשך הלילה, או בושלו למשך עשר דקות. ההשריה גרמה לאובדן מזערי של אשלגן, אולם ההרתחה הורידה את רמת האשלגן בכ-50%. הרתחת רצועות תפוחי האדמה גרמה לאובדן רב יותר של אשלגן, כ-75%. כשתפוחי האדמה הושרו במים והורתחו, התוצאות היו דומות להרתחה/בישול ללא השריה. מידת אובדן האשלגן שנמצאה במחקר זה הייתה דרמטית יותר ממה שנראה במחקרים קודמים שבדקו תפוחי אדמה קלופים.

 

מגמה דומה נמצאה גם לגבי המינרלים האחרים: כ-50% מתפוחי האדמה שנחתכו לרצועות וכ-30% מהקוביות איבדו את הגופרית, המגנזיום, האבץ והמנגן שלהם בעת ההרתחה. גם כמויות הזרחן והברזל היו נמוכות משמעותית לאחר ההרתחה. הסידן, הבור והנחושת לא הושפעו מההרתחה בצורה עקבית. יצוין כי במחקרים אחרים הוכח שהאבץ והברזל נשמרים כשמרתיחים את תפוח האדמה עם הקליפה.

 

למה האשלגן חשוב?

האשלגן חשוב לשמירה על מאזן נוזלים נורמלי, על החומציות בגוף ועל קצב הלב גוף בריא שומר על איזון טוב של אשלגן ונתרן. למרות שהאשלגן נמצא בכמויות גדולות בירקות ובפירות, אנשים רבים אינם מקבלים מספיק אשלגן בתזונה שלהם, ובמיוחד לא ביחס הנכון לנתרן, וחוסר האיזון הזה מתקשר ללחץ דם גבוה.

 

בכל זאת, רובנו צריכים לאכול מזונות עשירים באשלגן, כולל עגבניות, בטטות, דלעת, אבוקדו, תפוזים, בננות, ותפוחי אדמה כמובן. למרות שחיתוך תפוחי אדמה לחתיכות קטנות מפתה, כיוון שהוא מקצר את זמן הבישול, זוהי איננה הדרך המזינה ביותר להכין תפוחי אדמה, אנשים שרוצים להפיק את המקסימום מתפוחי האדמה צריכים לאכול אותם שלמים ובקליפתם, או לשקול שיטות בישול אחרות כגון אפייה או צלייה.

 

2diet – החיסכון שלכם בקלוריות

 כדילצמצם את כמות הקלוריות שצורכים מתפוחי אדמה, מומלץ להיעזר בכמוסות 2diet. כמוסות 2diet מכילות מיצוי משעועית לבנה שנקרא Phase2, שלמעשה מסייע בעיכוב ספיגת הקלוריות הנצרכות מפחמימות מורכבות (לחם, פסטה, תפוחי אדמה).  

הדפסשלח לחבר
כתבות נוספות בנושא
על הריון, לידה ומשקל מיותר: קל לעלות, קשה לרדת, אבל אפשרי
יצאתם לחופשה ושכחתם את הדיאטה?
כללים לתזונה נבונה
חוזרים לשגרה
איך להוריד 5 ק"ג בשנה מבלי להתאמץ (כמעט)
פירות בקיץ: איכלו במידה
אתם בחופשה, הדיאטה לא
דרונט בניית אתרים